Viktigheten av et fremragende akustisk miljø sett fra designernes perspektiv

9. juli 2020

Hos Rockfon ønsker vi å formidle kunnskap til våre kunder, dette var grunnen til at vi arrangerte en online konkurranse. Les våre intervju med de to vinnerne, og hør om hvordan de prioriteter å designe i forhold til velvære og akustikk.

Viktigheten av et fremragende akustisk miljø sett fra designernes perspektiv

Etter at have sett vårt webinar om WELL Building Standard ™ ble deltagerne invitert til en online quiz med spørsmål om velvære. Vi spurte de to vinnerne: Jorgina Betorz López fra Spania og Georges Dantine fra Belgia om hvordan de designer for velvære og fremragende innendørs akustikk.

Les intervjuet om akustikk, trivsel og inneklima

Webinaret handlet om ”Slik designes inspirerende bygninger med fokus på inneklima og velvære”. Hva har du lært av det?

Jorgina: Etter det interessante seminaret om klima og trivsel i bygg, fikk jeg bekreftet den kunnskapen jeg hadde fra før, og teorier om inneklima og trivsel. Vi tilbringer mye tid innendørs i hjemmet og på arbeid/skole, og det blir bare mer tydelig at god arkitektur og interiørdesign, forenet med estetikk og inneklima, skaper et mye mer behagelig rom å oppholde seg i.

Georges: Gjennom mine år som interiørarkitekt har jeg lært mye om velvære og akustikk. WELL Building Standard bekrefter den voksende interessen for dette temaet.

Innendørsmiljøet skal være et sted å føle seg vel. Fremragende romakustikk er avgjørende for å oppnå dette. Tar du dette med i betraktning når du designer?

Jorgina: Der er ingen tvil om at det innemiljøet er mye mer behagelig når akustikk er en integrert del av innredningen og designet. Uansett om vi er hjemme eller i offentlige rom som på restauranter, så blir folk lenger når det er et godt innendørs akustisk miljø. Det kan være et par minutter eller timer lengre, men det føles alltid mer behagelig. Dessverre har vi alle opplevd klasserom eller restauranter der støyen er uutholdelig. Alle lydene blandes sammen, og det blir veldig irriterende. Du kan ikke engang forstå eller høre ordene som blir sagt i rommet. Det er et must å alltid starte designet med god akustikk, så vi kan skape behagelige rom.

Georges: For meg starter et design av et prosjekt alltid med å tenke på hvordan man integrerer god romakustikk, selv før belysningen. Uavhengig av om det er en restaurant eller et kontor. Jeg tenker alltid først og fremst på akustikk!

Dessverre har vi alle opplevd klasserom eller restauranter der støyen er uutholdelig.

Jorgina Betorz López

INTERIØRARKITEKT

Begrenses eller utvides designmulighetene når romakustikk skal inkluderes i prosjektet?

Jorgina: Jeg kan uten tvil bekrefte at god romakustikk alltid gir meg ro i sinnet, når jeg ferdiggjør et design. Fra mitt synspunkt kan man ikke ha godt interiørdesign uten god innendørs akustikk. Det finnes mange forskjellige konsepter og løsninger hvor akustikk og design går hånd i hånd uten begrensninger.

Georges: Vi dekker alle sektorer, med spesialisering i restauranter og butikker, hvor vi løser romakustiske utfordringer på en effektiv og estetisk måte. Det begrenser oss ikke ettersom vi bruker akustiske løsninger som integreres harmonisk i alle rom. En av mine styrker er å løse utfordringen med akustisk etterklang, pent og uten å justere resten av layoutet, derfor bruker jeg ofte akustiske flåter som Rockfon System Eclipse Island i alle mulige former og farger.

Hvordan forklarer du viktigheten av romakustikk?

Jorgina: Et velbalansert interiørdesign kan ikke eksistere uten tilstedeværelsen av god romakustikk. Lyd er en av de mange faktorene som følger oss gjennom hele dagen, og det er grunnen til at vi skal ta høyde for dette i alle våre prosjekter på samme måte som det estetiske aspektet. Over tid har jeg sett flere steder hvor akustikk ikke har blitt behandlet på denne måten. Dette er en av de faktorene som får meg til å bemerke at det ikke er et tema som alle designere behandler med samme betydning, noe jeg ikke kan forstå. Dette er ikke noe du ser, men det er grunnleggende for vår komfort, akkurat som at et rom har en god følelse eller et vakkert design.

Georges: Å forklare hvorfor romakustikk er så viktig, er ikke alltid enkelt, spesielt overfor kundene våre. Jeg har lært at det er viktig å la kunden “høre” seg selv. Hos GDAI har vi et lite showroom med forskjellige akustiske løsninger, så kundene selv kan oppleve det.

Jorgina, du ble nylig utdannet som interiørdesigner fra BAU (Design College of Barcelona, Centro Universitario de Diseño). Hvor mye lærte du om temaet romakustikk i utdannelsen din?

Jorgina: På BAU studerte vi akustikk ved flere anledninger og fra forskjellige perspektiver. Vi lærte å forstå hva det er, og hvordan man kan innarbeide akustikk i designet. Jeg må understreke at jeg alltid har vært litt følsom overfor lyd, og noen toner kan være plagsomme for meg. Derfor er jeg ikke i stand til å komme inn i et rom uten å legge merke til om [akustikken] er optimal eller ikke. Det er noe som jeg alltid har med meg, uansett hvor jeg går.

Georges, du er en erfaren interiørarkitekt. Hva er de mest betydningsfulle endringene du har opplevd gjennom årene?

George: I gamle dager var temaet akustikk kun forbeholdt fanatikerne blant os. Nå er det absolutt ikke sånn lenger. Jeg ser på meg selv som en foregangsperson, når det i dag er vanlig å integrere romakustikk i ethvert design.

Når det kommer til akustikk og innredningsdesign, hvordan tror du det vil se ut om 30 år?

Jorgina: Det er veldig komplisert å forestille seg den fremtidige utviklingen av akustikk innenfor interiørdesign. Jeg håper at akustikk tas med i betraktning i alle design fra utgangspunktet. På den måten kan vi trives i alle rom vi oppholder oss i. Akustikk innenfor innredning bør ikke bare være et annet aspekt. Det må være en vesentlig del av ethvert prosjekt for nå og i fremtiden.

Georges: I dag er akustiske løsninger for det meste integrert i himlingen. I fremtidige bygg vil man se akustikk integrert overalt. Det kan være på vegger, vinduer, møbler og andre innvendige gjenstander.

Takk til Jorgina Betorz López og Georges Dantine for at de delte sine tanker om inneklima, akustikk og trivsel med oss