Akustikkens betydning på et kontor
Akustikk på kontoret kan være en stor utfordring, og i takt med at vi etter hvert får Covid-19 pandemien under kontroll, vender flere og flere ansatte tilbake til arbeidsplassen. Kontorene vil igjen være stedet for daglige samtaler og møter – fysiske og digitale – og det øker lydnivået på kontoret. Noen kontorområder skal være aktive og inspirere til samtaler, noen skal være uforstyrrede og fremme konsentrasjonen, og andre igjen skal være avslappende og innbydende. Så hvordan skaper du balanse i akustikken på kontoret og dermed en sunn og behagelig arbeidsplass, hvor ansatte trives og ønsker å jobbe?
Hvordan støy påvirker helse og produktivitet
I design av kontorlokaler er det viktig å ta hensyn til støynivåer, ettersom det ikke er enkelt å korrigere disse etter at lokalene er ferdig bygget. I en fersk Leesman-rapport rangerte 74,6 % av respondentene i undersøkelsen støynivåer som en av de viktigste fysiske faktorene bak en effektiv arbeidsplass. Støyende kontorer kom dårligst ut med hensyn til generell tilfredshet, og mindre enn en tredel av medarbeiderne sa at de var fornøyd med den nåværende akustikken på kontoret.
Distraherende støy er imidlertid ikke bare irriterende, men også helseskadelig. Distraksjoner i kontormiljøet har direkte innvirkning på stressnivåer, antall sykemeldinger, medarbeideromsetning og også hvor raskt og nøyaktig en arbeidsoppgave kan utføres.
Statistikken ser enda verre ut for kontorlandskaper. Folk i kontorlandskaper er 15 % mindre produktive — de har større konsentrasjonsproblemer og mister opptil 20 minutter konsentrert arbeid per dag.
Hvordan kan akustikk gjøre at folk ønsker å jobbe på ditt kontor?
Justeringer i akustikken kan forvandle et kontor totalt. Ifølge en analyse gjort av Dr. David Sykes vil iverksetting av akustikkløsninger i et kontorlandskap skape: