Inneklima og velvære
Industritrender
Interiørdesign

Skoledesign: Hvordan skape et hybrid læringsmiljø

13. desember 2023

Hybride læringsmiljøer har blitt et "must" i utdanningssektoren, og mange skoler har innsett verdien av eksterne læringsmiljøer.

Fleksibilitet og tilpasningsdyktighet ved hybrid læring

Hybride læringsmiljøer må være fleksible og kunne tilpasses studentenes behov. Det første steget er å designe rom som kan omkonfigureres. Hvert rom bør støtte ulike undervisningsmetoder og læringsaktiviteter. Enten det dreier seg om gruppearbeid, forelesninger i og utenfor klasserommet eller selvstendig arbeid, må alle læringsstiler ivaretas.

Når disse lokalene er utformet, blir teknologien som brukes, en prioritet. Den må kunne håndtere både fjernundervisning og fysisk undervisning. Målet er å unngå avbrudd i kommunikasjonsflyten. Lærere, forelesere og instruktører bør alltid være klare til å løse ulike utfordringer som kan oppstå.

På grunn av de mange ulike læringsstilene er det viktig med akustiske løsninger som kan tilpasses og konfigureres for disse miljøene. Rockfon Canva passer spesielt godt til utforming av flerbruksrom og bidrar til å gi multifunksjonelle løsninger. Med et modulært design og utskiftbare lerret bidrar denne produktserien til bærekraftig interiørdesign ved at du kan tilpasse deg skiftende omstendigheter uten å måtte bestille helt nye produkter.  

Akustikk for et effektivt hybrid læringsmiljø

Akustikkens betydning for det mentale velværet i hybride læringsmiljøer kan ikke overvurderes. Når studenter og lærere skal navigere i både fysiske og nettbaserte læringsmiljøer, er det avgjørende at lydkvaliteten er i øverste klasse. Dårlig akustikk kan føre til misforståelser, forvirring og feiltolkning og dermed hindre læringsprosessen.

For å sikre at både lærere og elever får en positiv opplevelse i et hybrid læringsmiljø, er det viktig å investere i teknologi og infrastruktur som prioriterer fleksibilitet og universell utforming. Dette inkluderer systemer som forsterker alle stemmer og gir klarhet og lydforbindelser for alle elever.

Det er også viktig å sørge for at læringsmiljøet følger den europeiske tilgjengelighetsloven. Det betyr at rommet skal være innredet slik at alle deltakerne har lik tilgang til informasjonen som deles. Dette bidrar også til å redusere stress og øke engasjementet i læringsprosessen.