Naturlig lys fremmer mentalt velvære
Naturlig lys har mange positive effekter på hybride læringsmiljøer. Det hjelper studentene til å konsentrere seg bedre og til å være mer våkne og fokuserte. Dagslys, eller naturlig lys, bidrar også til å øke produktiviteten.
I tillegg har det vist seg at naturlig lys regulerer døgnrytmen, noe som kan forbedre søvnen og fremme en sunnere livsstil. Dette er spesielt viktig for studenter som kan oppleve forstyrrelser i søvnmønsteret på grunn av det hybride læringsformatet [1].
Biofilisk design bidrar også til økt trivsel og læring [2]. Skoler som bruker biofilisk design, har vist seg å forbedre elevenes prestasjoner. Disse naturlige systemene hjelper elevene til å føle seg roligere og forbedrer hukommelsen og atferden deres.
For å gjenskape fordelene med naturlig lys i innemiljøer kan skolene bruke kontrollert, innrammet utsikt over naturlige elementer, naturlig ventilasjon eller friskluftsystemer og akustiske løsninger med høy lysrefleksjon og diffusjon, som Rockfon Blanka.
Effektiv designmetode for fjernundervisning
For å skape en optimal fjernundervisningsopplevelse må man ta hensyn til de unike behovene til både studenter og lærere. Viktige faktorer å ta hensyn til er blant annet hvor mye tid som tilbringes i læringsmiljøet, hvor ofte det er behov for tilpasning og justering, og hvilken teknologi som trengs for å støtte læringen.
Lærerne spiller en avgjørende rolle i utformingen av fjernlæringsmiljøer, ettersom det er de som er ansvarlige for å utnytte de myke ferdighetene og finne en passende hybridlæringsmodell. Ved å involvere lærerne i designprosessen kan man øke deres trygghet og selvtillit når det gjelder å undervise både via fjernundervisning og fysisk tilstedeværelse.
Å skape et engasjerende og dynamisk læringsmiljø er avgjørende for å opprettholde elevenes oppmerksomhet. I tillegg er det viktig å merke seg at samspillet mellom lærere og elever varierer avhengig av klassetrinn. Og dette har en betydelig innvirkning på hvilken type hybridlæringsmodell som velges [3].
Yngre elever kan for eksempel ha behov for mer praktiske og interaktive aktiviteter. Mens større elever kan ha nytte av mer selvstendig og selvstyrt læring. I tillegg vil behovet for støtte og veiledning også variere.
Elever med spesielle behov og lærevansker bør også vies spesiell oppmerksomhet. Dette for å sikre at miljøet ivaretar deres unike behov og støtter deres emosjonelle velvære [4].
Foreldrenes bidrag er også en viktig faktor for å skape et vellykket læringsmiljø på nettet. Hjemmemiljøet kan nemlig ha stor innvirkning på elevens læring. Det gjelder blant annet effekten av naturlig lys, akustikk, farger og lignende. Derfor er det viktig å gi veiledning om hvordan man utformer læringsrom i hjemmet.