"Å bringe naturen med innendørs" har uten tvil blitt slagordet for biofili, hypotesen som tar et evolusjonært perspektiv ved å argumentere for at mennesker har et iboende behov og ønske om å koble seg til naturen.
Biophilia ble popularisert av Edward O. Wilsons bok med samme navn fra 1984 og støttes videre av Attention Restoration Theory, som hevder at naturen har en "estetisk fordel" fordi den krever uanstrengt oppmerksomhet sammenlignet med andre utmattende stimuli som mennesker møter hver dag[1]
Prinsippene for biofili kan brukes i alle typer interiørdesign, enten det dreier seg om helsetjenester, læringsrom eller treningsfasiliteter. Og med tanke på at heltidsansatte i Storbritannia tilbringer omtrent 1532 timer i kontormiljøer hvert år[2]er arbeidsplassen et område der det vil være spesielt taktisk å vurdere å integrere naturinspirerte designelementer.
Fordelene i moderne kontordesign kan inkludere følgende resultater og kognitive, fysiologiske og psykologiske responser:
- Økt velvære
- Redusert stress
- Økt produktivitet
- Økt samarbeid
- Forbedret evne til å utføre flere oppgaver samtidig
- Forbedret arbeidsminne
I årenes løp har det dukket opp en rekke empiriske studier som bare har økt troverdigheten til hypotesen om at tilgang til natur og naturinspirerte elementer på kontoret fører til positive affektive reaksjoner, og den nyvunne populariteten til evidensbasert design på arbeidsplassen kombinert med menneskesentrert design og restorativ miljødesign har ytterligere styrket biofiliens popularitet.