Den globale hotellindustrien: vekst og reisetrender
Etter de enestående reiserestriksjonene som ble innført under covid-19-pandemien i 2020, opplever den globale hotellnæringen en oppblomstring. I 2022 ble det forventet at den globale hotellsektoren skulle å ha en verdi på 300,30 milliarder dollar[1]. Innen 2026 forventes den å ha et markedsvolum på 485,00 milliarder USD, med en anslått årlig vekstrate (CAGR 2022-2026) på 12,73 %[1].
Etter hvert som landene fortsetter å oppheve pandemirestriksjonene i 2023, ser denne veksten ut til å akselerere. Feriereisende som ønsker å ta igjen tapt tid, vil øke hotellbelegget samtidig som de ser etter mer ukonvensjonelle ferietyper.
Med økningen i booking og utleie av private hjem via en rekke digitale plattformer som Airbnb, møter hotellene dessuten hard konkurranse for å tilfredsstille kundenes etterspørsel.
Med et sterkere fokus på helhetsopplevelsen stiller dagens hotellgjester høyere krav, og de reisendes stadig skiftende omgivelser har ført til en rekke tilpasninger i hotellbransjen. Og mange hotellselskaper vender seg mot miljøbevissthet, velvære, lokal infusjon og smart-rom teknologier som en del av sine designstrategier.
La oss ta en nærmere titt.
Gjestfrihetens innvirkning på miljøet
Cambridge Institute for Sustainability Leadership rapporterer at turisme står for rundt 5 % av de globale klimagassutslippene. De spår at sektorens utslipp vil øke med 130 % innen 2035[2]. I tillegg må hotellnæringen redusere sine klimagassutslipp per rom per år med 66 % innen 2030 og med 90 % innen 2050 for å tilpasse seg Parisavtalen[3].
Fakta er faktisk alarmerende, særlig når man tar i betraktning den nåværende og forventede ekspansjonstakten i sektoren. Med dagens tempo vil mer enn 80 000 nye hoteller slutte seg til det eksisterende tilbudet innen 2050[3].
Problemet vi står overfor er ikke ubetydelig. Hvordan øke bransjens vekst, ta imot flere gjester samtidig som det bygges flere eiendommer, og likevel redusere sektorens karbonavtrykk?
Viktigheten av velvære i hotelldesign
Sentralt i disse miljøutfordringene står hotell- og restaurantnæringens engasjement for samfunnets velferd.
Trivsel har faktisk gått fra å være et sekundært anliggende til å bli en sentral del av reiselivsleksikonet. Kundene ønsker i dag mer enn grunnleggende forbedringer for å øke velværet sitt. Å tilby en ekstra yogamatte og et fruktfat på gjesterommet er rett og slett ikke nok til å tilfredsstille gjestenes behov.
Disse trendene, som representerer en hybrid av "aktivitetsferier" og velværeopphold, er nye områder å utforske for reiselivsnæringen. Velværefokusert turisme kan ha et bredt spekter av positive resultater.
Hvordan utforme et bærekraftig hotell med fokus på velvære
Mens verden arbeider for å oppnå netto nullutslipp, gjennomgår hotellbransjen radikale endringer for å spille en rolle i denne omstillingen. Samtidig gir endringen i de reisendes atferd et ekstra insentiv for hotellutbyggere til å ta i bruk bærekraftige løsninger.
Sustainable Travel Report for 2022 fant at 81 % av reisende verden over mener bærekraftig reising er viktig[4]. 57 % av disse sa at de ville føle seg bedre på et overnattingssted hvis det hadde en bærekraftig sertifisering[4].
Hotellbransjen har to insentiver til å endre sine metoder. For det første må de oppfylle sine klimaforpliktelser. For det andre må de konkurrere med den økende etterspørselen etter velværefokuserte ferier.
Designere bruker plass, lys og akustikk for å fremme velvære ved å skape harmoniske interiørmiljøer. Les videre for å finne ut hvordan hotellbransjen skaper bærekraftige rom for å møte etterspørselen etter velvære.
Innføring av biofilisk design
I dag er biofil design ikke lenger en abstrakt idé, men snarere en praktisk tilnærming for å bygge bærekraftige rom som også er vakre. Ved å innlemme organiske og fornybare elementer som tre, vann, naturlig lys og planter kan biofil design bidra til å øke bærekraften og gi bygningene våre en følelse av velvære.
Kombiner skjønnheten i naturlige elementer med Rockfon lydabsorberende paneler laget av steinull, Rockfon® Lamella™ og Rockfon® Senses™ bidrar til å skape behagelige interiør som minner om naturen.
Maksimering av naturlig lys
Ingenting forringer en beroligende eller avslappende stemning mer enn skarpt, kunstig lys, og våre Rockfon plater er designet for å få frem best mulig atmosfære fra naturlige lyskilder. Rockfon® Mono® Acoustic og Rockfon Blanka®er for eksempel to gode alternativer. Med høy lysrefleksjon og diffusjonsegenskaper lar disse produktene det naturlige lyset virkelig spres rundt og bidra til å opprettholde en positiv stemning i hotellets arealer.
Dessuten kan hotelleiere også dra nytte av redusert energiforbruk siden en himling med en lysrefleksjon på 87% kan spare opptil 22,75 % hvert år i energibesparelser.