Akustikkløsninger med høy ytelse skaper trivsel for både elever og ansatte i skoler, universiteter, barnehager og andre utdanningsinstitusjoner.
Last ned guide for akustikk i utdanningssektorenbarn sa at de kunne høre læreren sin tydeligere i et akustikkbehandlet rom*
reduksjon av stressrelaterte symptomer etter en akustisk intervensjon i en førskole**
Kildertaleoverføringsindeksen (STI) til lærere i et akustisk behandlet klasserom, med hensyn til normal stemmeinnsats***
Når de kombineres med integrerte designelementer, bidrar høytytende akustiske løsninger til å skape skoler, universiteter og andre undervisningsmiljøer som er komfortable for alle.
Høye støynivåer er ikke bare plagsomme - de fører også til dårlige lytteforhold som påvirker taleforståelsen, ordgjenkjenningen og til syvende og sist også akademiske prestasjoner. Dårlige akustiske forhold har også blitt satt i sammenheng med redusert korttidshukommelse og leseferdigheter. Akustiske vegg- og himlingsløsninger absorberer lyd for å forbedre taleforståeligheten, slik at det blir lettere å høre og forstå hva som blir sagt.
Dårlig akustikk i klasserommet kan forårsake både fysiologiske og emosjonelle stressrelaterte symptomer som tretthet og hodepine, særlig hos elever som er følsomme for overdreven stimuli.**** Akustiske absorpsjonstiltak minimerer støyforstyrrelser for å skape læringsmiljøer som er komfortable for alle typer elever.
Hørsel, stemmebruk og mental helse er i fare for lærere som tilbringer mye tid med å undervise under dårlige miljøforhold hver eneste dag. En akustisk strategi kan skape komfortable arbeidsplasser som påvirker de ansattes humør, ytelse, velvære og fysiske helse på lang sikt.
Produktmaterialer, sirkularitet og holdbarhet er alle nødvendig å ta hensyn til når man skal utforme gode og komfortable utdanningsmiljøer, og de er også påkrevd i sertifiseringer for grønne bygg. Produkter med lang levetid som kan resirkuleres på ubestemt tid, er nøkkelen til bærekraft i både nybygg og oppgraderingsprosjekter.
Hvert eneste område på tvers av skoler og universiteter bidrar til studentenes trivsel og resultater. Klikk på romtypene nedenfor for å lære mer om hvordan akustisk komfort spiller en unik rolle.
01
02
03
04
05
06
Rockfons akustiske løsninger bidrar til å utvikle komfortable og rene undervisningslokaler der elevene kan lytte og lære, og lærerne kan undervise på sitt aller beste.
Se hvordan skoler, universiteter, barnehager og andre utdanningsinstitusjoner innfører akustisk komfort i sine ulike rom.
* | Peng, Jianxin, Siu-Kit Lau, and Yiming Zhao. 2020. “Comparative Study of Acoustical Indices and Speech Perception of Students in Two Primary School Classrooms with an Acoustical Treatment.” Applied Acoustics 164 (July): 107297–97. https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2020.107297. |
** | Persson Waye, Kerstin, and Jonas Karlberg. 2021. “Sound Quality Characteristics of Importance for Preschool Children’s Perception and Wellbeing after an Acoustic Intervention.” Frontiers in Built Environment 7 (June). https://doi.org/10.3389/fbuil.2021.688836. |
*** | Konca Saher, Mızrap Bulunuz, Jonida Kelmendi, and Sezin Nas. 2023. “Assessment of Speech Intelligibility during Different Teaching Activities in Classrooms with and without Acoustic Treatment.” Applied Acoustics 207 (May): 109346–46. https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2023.109346. |
**** | Wålinder, Robert, Kristina Gunnarsson, Roma Runeson, and Greta Smedje. 2007. “Physiological and Psychological Stress Reactions in Relation to Classroom Noise.” Scandinavian Journal of Work, Environment & Health 33 (4): 260–66. https://doi.org/10.5271/sjweh.1141. |
We provide customers with a complete acoustic ceiling system offering, combining sound absorbing ceiling tiles and wall panels with suspension grid systems and accessories.