Globale hotellkjeder vil være lokale

"Å fortelle en lokal historie" er utfordringen for de store hotellkjedene i dag, da hotellkjedene gjerne vil bevege seg fra standardisering til å gi sine gjester lokale opplevelser. Dette var tilfellet med lobbyen på Mercure Hyères Centre Hotel: Fra upersonlig og kaldt er resepsjonsområdet nå blitt omdannet til et originalt og varmt sted takket være Rockfon Color-all® himlingsplater.

Interiørarkitekt Karolina Lubkowski ble inspirert av Villa Noailles i Hyères, som er en av de første moderne villaene i Frankrike. De sorte og hvite kontrastene av interiøret i himlingen, er gjengitt med bruk av Rockfon Color-all himlingsplater i flere grå nyanser.

Arkitekten oppnådde slik en gradert fargeeffekt med mørkere farger i "salongene/de private områdene", avgrenset av lyse fargede vegger og lysere nyanser i områder med mye trafikk. Minimalisme er kodeordet. Platenes X-kant er nesten usynlig, og dessuten brøt arkitekten den konvensjonelle himlingsinstallasjonen ved å plassere Rockfon profilsystemet skrått (vridd i 45 ° grader) for å oppnå et mer dynamisk utseende.

Lobby og resepsjon er akustiske utfordringer

Lobby og resepsjonen er per definisjon støyende områder med høy trafikk av gjester og innsjekkinger. Derfor er lobbyer alltid en akustisk utfordring, da de ofte også har harde gulv som forsterker etterklangen. Her ble etterklangen og støynivået ytterligere økt med de brede vinduene. Den akustiske himlingen gjør det nå mulig for gjestene å høre sine samtalepartnere tydelig som om de var i et stille og intimt rom.

Hotel Mercure de Hyères Centre, Hyères

19 Avenue Ambroise Thomas
83400 Hyères
Frankrike

1/1

Hotel Mercure de Hyères Centre

Land:Hyères, France
Arkitekt:Karolina Lubkowski, KL Studio Design
Fotograf:Sylvain Barthelemy
Produkter:Rockfon Color-all®
Kanter:X
Dimensjoner:600 x 600

Relaterte casestudier