17.august 2024 var første dag av Den Norske Filmfestivalen 2024, denne dagen var det også offisiell nyåpning av Edda Kino i filmbyen Haugesund. Kinobygget fra 1978 som er eid av Haugesund kommune blitt rehabilitert og fått et påbygg med to nye kinosaler. 

Kulturbygg med sterk karakter

Edda kino er kinoen i filmbyen Haugesund. Her har det blitt drevet kino i sentrum av byen og regionen i over 100 år, og hvert år i august samles bransjefolk fra inn- og utland på kinoen i anledning Den internasjonale norske filmfestivalen.

Edda kino ble bygget i 1978 med en stor flerbrukssal, for kino og andre kulturoppsetninger. Siden den gang har kinoen blitt utvidet i flere omganger, og før oppstart av det mest nylige prosjektet hadde kinoen fem ganske ulike kinosaler fra 18 til 527 seter. Med de to nye salene fikk begge hver sin visjon, men som utgangspunkt for begge salene lå tanken om et premiumkonsept med hverdagsluksus for alle. Her kan du komme akkurat som du er og føle deg hjemme, men samtidig kjenne at dette er skikkelig stas, forteller Marit Sætre Færevåg, kinosjef ved Edda kino i Haugesund.

Både i Haugesund og i resten av landet er kino er det kulturtilbudet utenfor hjemmet som brukes av flest. Og med film i alle sjangre og for alle aldersgrupper er det også det kulturtilbudet som når bredest ut på tvers av såkalte sosio- økonomiske skillelinjer. Noe av det vi er mest opptatt av er å bygge den lokale kinoen som en sosial møteplass for hverdagsmagi, innsikt og gode fellesopplevelser sammen med andre, sier Marit Sætre Færevåg.

Bærekraft med et hundreårsperspektiv

Interiørarkitekt MNIL Irene Birkeland i Arkipelet understreker at Edda Kino er et fantastisk og karaktersterkt bygg som mange har et sterkt forhold til. Arkitektene ønsket derfor å ivareta dette samtidig som de ville ruste kinoen for fremtiden og å sørge for å skape noe som kunne vare over veldig lang tid. Det var viktig å bevare det originale uttrykket og å lage et kinoanlegg som hadde en flytende overgang mellom eksisterende og nytt. Vi hadde en strofe om at vi skulle bygge for de neste hundre årene, med det kommer selvfølgelig også noen forutsetninger som omhandler bærekraft, kvalitet, logistikk og estetikk, forteller Irene Birkeland.

Det å designe en kinosal er veldig sammensatt. Men det vi startet med var kundereisen, og hva fremtidens kino er. Samtidig hadde vi dette parallelle løpet med hva som var utgangspunktet vårt i forhold til det kinoanlegget vi hadde allerede og som skulle bygges videre på, og hva som kunne passe til det. Da så vi på lyd, estetikk og funksjonalitet, og at det faktisk skulle romme et bredt spekter av ulike mennesker som har ulike behov som må ivaretas.

Den unike kinoopplevelsen

For prosjektet var det viktig at de to nye salene, Edda 6 og Edda 7, samsvarte med eksisterende bygningsmessige formspråk og den omliggende bebyggelsen. Når vi etablerte en overordnet plan for hvordan vi skulle designe interiøret, var det en tanke at vi skulle gi de to salene ulike karaktertrekk slik at du får en unik opplevelse når du går inn i de forskjellige salene.  Kinoopplevelsen handler om følelser og stemning.

Da vi utformet de nye salene var det med et ønske om å tilføre ytterligere særpreg til eksisterende bygningsmasse, og samtidig ivareta en god helhet. Vi valgte blant annet å videreføre vegg- og gulvflisene som lå til grunn i store deler av fellesarealene, sier Birkeland.

Kinosjef Marit Sætre Færevåg fremhever at stemningen i en kinosal kan forsterke hele kino-opplevelsen, og interiørvalg som la til rette for fleksibilitet og mulighet til å bygge opp under ulike typer stemning var viktig. I Edda 6 med bruntoner på vegger, tepper og premiumseter er settingen eksklusiv og samtidig nøytral. I Edda 7 med rødtoner på veggene og myke røde tekstiler og cognacfarget kunstskinn på setene kan salen bygge opp under ulike typer stemning.

Lydbilde og god akustikk

I himlingen er Rockfon Color-all akustiske plater i fargen Charcoal installert, mens på veggene i de nye salene er det gjort akustiske tiltak med absorberende Rockfon Canva veggabsorbenter i fargene Scarlet og Ebony. De fargene som ble valgt fra denne kolleksjonen passet helt perfekt inn i konseptet, og det var helt avgjørende for oss å finne farger som fungerte i et standardsortiment, forteller Interiørarkitekt Irene Birkeland.

I en premiumsal er lyd minst like viktig som bildekvalitet og sittekomfort. Kombinasjonen med høyttalere av ypperste kvalitet og optimal demping av vegger og himling var avgjørende investeringer for å oppnå premium kinolyd i de nye salene ved Edda Kino.

For å sikre et godt lydbilde var eksperter og akustikere involvert underveis i prosjektet, dette sørget for at de riktige flatene ble brukt slik at kinosalene fikk en optimal akustikk. I forhold til lydkvalitet er produktkvalitet helt avgjørende. Vi måtte også ha et produkt som var fleksibelt og funksjonelt både med tanke på logistikk og montasje. Det var i tillegg viktig at produktet var transformerbart og det at det kunne bevares over lang tid var spesielt viktig, forteller interiørarkitekten.

Transformerbare produkter gir fleksibilitet og varighet

Bærekraftsaspektet har stått i fokus gjennom hele prosjektet, både for kinoen og for arkitektene. Og når et nytt produkt skulle brukes var det essensielt at produktet skal vare i lang tid. Spesielt når prosjektet har en hundreårs tidslinje. Irene Birkeland understreker, - Produktet må kunne være transformerbart slik at vi kan endre det dersom lerretet skulle bli litt ødelagt av en eller annen grunn. Da kan du reparere flate for flate, i stedet for å trekke om en hel vegg eller at du må gjøre veldig store bygningsmessige inngrep for veldig små ting. Dette er veldig viktig med tanke på bærekraft, at vi selvfølgelig skal kunne reparere lokalt. Og for kinoen er jo viktig at det til enhver tid skal se fint og fresht ut, slik at det skal være enkelt å ta de små tilpasningene.

Den største utfordringen vi hadde i prosjektet var å få våre idéer til å fungere innenfor de standardformatene vi hadde å jobbe med når det kom til de bygningsmessige lengder og høyder vi hadde til rådighet, og å finne et produkt som var kompatibelt med de målene vi hadde. Med Rockfon Canva i ulike standardformater fikk vi til å sy det hele sammen og skape linjer. I overgangen opp mot den skrå himlingen ble Rockfon Charcoal akustiske plater tilpasset og installert.

Det å finne et produkt som vi kan sette sammen på en måte som gjør at det vil være fleksibelt over tid, for at vi lander på et sluttresultat som vi tror er så funksjonelt som det kan bli er viktig. Og estetisk skal det jo selvfølgelig se bra ut. Vi ville også ha et produkt som var forenlig med byggefasen slik at det kunne bli gjort på en god og håndterbar måte. Så det var helt avgjørende at det skal se fint ut, at det skal fungere lydmessig, og at det skal kunne monteres på en god måte.

Til syvende og sist er det helt avgjørende at sluttresultatet ser bra ut. At det ser fint og sømløst ut, med gode overganger og godt håndverk, det er viktig. Vi kommer til å bruke Rockfon Canva i andre prosjekter, det er helt sikkert, avslutter Irene Birkeland.

Detaljer og eksklusive materialer

Prosjektleder Brikt Lyng Svingen i Haakull & Ersland som var totalentreprenør på prosjektet kan fortelle at dette har vært et spennende prosjekt med høy detaljeringsbruk og eksklusiv materialbruk. En kino innebærer også spesielle krav til akustikk, lyddemping og lydtransmisjon, samtidig som bygget i seg selv er et viktig bygg i regionen, som publikum har høye forventninger til. Beliggenhet midt i sentrum, plassbegrensning, kombinasjonen nybygg/eksisterende bygg og bruk av nye produkter skapte ulike utfordringer underveis i prosjektet, men godt samarbeid mellom entreprenør, byggherre, byggeledelse, arkitekt og leverandører førte til gode løsninger og et godt sluttresultat. Vi er veldig fornøyde med det løsningsorienterte samarbeidet og oppfølgingen fra Rockfon, sier Brikt Lyng Svingen.

Bærekraft skal være et stikkord i alle vurderinger og valg vi gjør på Edda kino. Vi har vært Miljøfyrtårn i åtte år og er sertifisert for grønne konferanser. Vi tar på stort alvor den muligheten og det ansvaret vi har som offentlig arena til å vise at bærekraftige valg oftest også bidrar til å øke kvaliteten på kinoopplevelsen for gjestene våre.

De to nye salene har premiumseter og høy komfort. Når det kommer til kinoopplevelsen som helhet er lyd, bilde og komfort svært viktige parametre. Det eksklusive lydanlegget og Rockfon Canva veggabsorbenter hever kvaliteten flere hakk. Det er utrolig stas å få skryt for lekkert interiør og komfortable stoler, men det jeg er aller mest fornøyd med i de nye kinosalene er den fantastiske dempingen og den behagelige og nyanserte kinolyden. Det er rett og slett magisk å leve seg inn i en film i de nye premiumsalene våre, avslutter kinosjef Marit Sætre Færevåg.

Perfekt kinoakustikk på Edda Kino i Haugesund

Det er utrolig stas å få skryt for lekkert interiør og komfortable stoler, men det jeg er aller mest fornøyd med i de nye kinosalene er den fantastiske dempingen og den behagelige og nyanserte kinolyden. Det er rett og slett magisk å leve seg inn i en film i de nye premiumsalene våre.

Marit Sætre Færevåg

Kinosjef Edda Kino
Land:Haugesund, Norge
Arkitekt:Arkipelet
Interiørarkitekt:Arkipelet
Entreprenør:Haakull & Ersland
Installatør:Haakull & Ersland
Fotograf:CatchLight Fotostudio AS
Produkter:Rockfon Canva® Veggabsorbent, Rockfon Color-all®
Kanter:B, X

Relaterte casestudier