Behagelige miljøer i helsesektoren bidrar betydelig til pasienters og ansattes velvære. Ved å forbedre akustikken kan du:

 

Maksimer hvile og restitusjon
0

av pasientene i undersøkelsen rapporterte at de hvilte bedre på dagtid*

Forbedre personalets ytelse
0

av sykepleierne rapporterte at de ikke hadde problemer med å høre under visitten*

Referanser
Ivareta konfidensialitet
0

forbedring i lydlekkasje etter akustisk behandling, basert på en casestudie fra en akuttavdeling**

Maksimer hvile og restitusjon

Akustisk komfort har en direkte innvirkning på pasientens restitusjon. Forstyrrelser som lydsignaler fra utstyr, alarmer og samtaler i nærheten kan være skadelig for pasientenes angstnivå, søvnsykluser, restitusjonshastighet og andre viktige fysiologiske prosesser.

NA, Uvalde Memorial Hospital (UMH), Healthcare, Perkins&Will, Alaska, Medical Standard, Hygienic Plus, Tropic, Pacific, Stone Wool Ceiling, Chicago Metallic 1200, Suspension Grid

Forbedre personalets ytelse

Feilkommunikasjon i helsevesenet har betydelige konsekvenser for kvaliteten på helsehjelpen som ytes. Høy grad av taleforståelighet er nøkkelen til færre medisinske feil og smidige teamprosesser.

Hospital corridor, patients, hospital staff

Ivareta konfidensialitet

Sensitive samtaler kan lekke fra ett rom til et annet, noe som kan gjøre pasienter bekymrede og urolige. Privatlivets fred er en viktig del av pasientbehandlingen, og kan til og med påvirke pasientenes vilje til å dele kritisk informasjon med helsepersonell.

hospital, healthcare, elderly home, elderly woman, nurse, medicine, conversation, dialogue, tablet, bed

Bærekraft

Produktmaterialer, sirkularitet og holdbarhet er alle nødvendige hensyn når fremtidens helsebygg skal utformes, og de er også påkrevd i sertifiseringer for grønne bygg. Produkter med lang levetid som kan resirkuleres på ubestemt tid, er nøkkelen til bærekraft i både nybygg og oppgraderingsprosjekter.

Rockfon Colour Campaign 2021 - Color-all - Trendbook images

01

Resepsjonsområdet

Resepsjonsområdet er det første kontaktpunktet og den første muligheten til å ønske pasientene velkommen, lette stressnivået og sette tonen for resten av besøket. Her deles ofte personlig informasjon om alt fra helsetilstand til økonomi, noe som gjør det viktig å ivareta personvernet.

02

Korridorer og oppholdsrom

Disse områdene er helseinstitusjonenes "pulsårer", og her kan det oppstå plutselige strømmer av travle ansatte, medisinsk utstyr og trillesenger - nødsituasjoner med høyt støynivå som kan lekke inn på pasientrommene, skape uro og forstyrre hvile.

03

Venterom

Venterom har vanligvis stor kapasitet og kan ha betydelig fottrafikk. Samtaler ved siden av hverandre, konstant bevegelse og høylytt mobilbruk kan gjøre høye støynivåer uunngåelige. En støyende opplevelse kan fort bli plagsom for pasienter med lang ventetid. Hygienen i disse fellesområdene er også et viktig anliggende.

04

Sykepleierstasjon

Kontinuerlig høy støyeksponering kan påvirke personalets fokus og konsentrasjon, forårsake trøtthet og ha en negativ innvirkning på trivselen deres på lang sikt. Høyt støynivå kan også føre til feilkommunikasjon rundt viktig informasjon om pasientbehandling, noe som kan resultere i kritiske medisinske feil.

05

Pasient- og undersøkelsesrom

Innendørs miljøkvalitet er hjørnesteinen i et komfortabelt helsevesen som gir mulighet for hvile, og akustikk er en nøkkelparameter. Og når det gjelder å diskutere konfidensielle helsetilstander, er det avgjørende at pasientene føler seg trygge.

06

Kritiske og spesialiserte områder

Kommunikasjon og fokus er avgjørende for å redde liv. Støy, for eksempel fra utstyr, forstyrrer helsepersonellets evne til å samarbeide og konsentrere seg.